torsdag 18 december 2014

Koft-KAL del 6. Under ärmarna

Så har även nu jag kommit tillräckligt långt för att ta av ärmmaskorna. Jag tyckte det var svårt att bestämma mig för när jag var lagom långt, men när mittmaskorna i sidan kunde mötas under armhålan med lite luft emellan kändes det ok. För säkerthets skull mätte jag raglan-linjen på en favoritkofta, som blev 26 cm från halsringningg till under armen, och det visade sig stämma perfekt med mitt nuvarande koft-mått.
Problemet blev då att den var lite smal över ryggen, beräknat på masktäthet och bystmått, det fattades 28 maskor för optimal vidd med den "ease" jag ville ha. Läste i instruktionerna att man inte skulle lägga upp mer än 6 cm under armen för att inte få obehagligt mycket tyg där, och när jag lagt upp 14 maskor under vardera arm blev det strax under 6 cm, så det verkar funka. Känns bra när jag provar, och jag har höga förväntningar!
Nu håller jag på att minska under-arm-kilen, men minskar var 3:e cm istället för var 5:e, eftersom jag har så många maskor, och var 5:e cm på 2 ställen i ryggen för svanken.
Så här långt har jag kommit.
Blev just lite attackerad av koftan, antagligen pga min ouppmärksamhet, då jag missat att vrida flätorna de senaste fyra varven. Var lite besvärligt, eftersom jag inte ville repa upp resten, men satte en strumpsticka i flätans maskor så långt jag ville repa upp och stickade om bara de 16 maskorna på båda sidorna. Kändes ändå smidigt att kunna fixa till sin stickning så!
Jag tycker det är fantastiskt att få följa er andra och ert jobb, och det känns kul att sticka när man vet att det arbetas parallellt på andra koftor runt om i landet! Tack för den inspirationen!
Nu kör vi vidare!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar