tisdag 25 november 2014

Koft-KAL del 2. Provlappen

Nästa steg i StickaMeras och Dödergöks Koft-KAL var att sticka en provlapp och mäta sin stickfasthet på den. Jag gillar verkligen hur jag som kanske ibland hoppar över just denna delen, plötsligt förvandlas till "duktig-flicka-ska - göra-som-fröken-säger" och stickar, tvättar och nålar upp provlapp utan en tanke på fusk. Mönstret från skoltiden sitter djupt!
Mitt Gotlandsgarn från Yllet blir så fint uppstickat! Det är en ton av svärta i det, som gör det mer levande. Så här ser provlappen ut alldeles just nu:
Lite på avstånd. Stickor 3,5mm

Närbild med mer sanningsenliga färger.
Jag har också två förslag på flätor jag vill ha med, så ikväll blir det provlapp med flätor för att kolla hur mycket flätan drar in slätstickningen. Har hittat den otroligt roliga och modiga SVT-serien Gift vid första ögonkastet - se den och fundera! Funkar bra med provlappsstickning!

3 kommentarer:

  1. Vilken vacker färg! Och jag är också en av de som omvänts till att inse storheten i provlappar. Ser fram emot att se dina flätor :D

    SvaraRadera
  2. Så fint garn, koftan kommer att bli både lyxig och rustik på samma gång tror jag.

    SvaraRadera
  3. Tack för påhejning! Flätprovlappen är klar, men behöver nog blockas rätt aggressivt för att göra sig själv rättvisa...

    SvaraRadera