fredag 12 juli 2013

Veckans roliga stickrelaterade händelser

Jag tillhör den delen av svenska befolkningen som fortfarande går och väntar på att semestern skall börja... Det är några dagar kvar, och som alla vet är de ungefär lika långa dagar som de där man gick över tiden i slutet på graviditeten... Denna veckan har det i alla fall hänt två roliga stickrelaterade saker som gör att tiden svischar till lite. (Det har förstås hänt många härliga icke-stickrelaterade händelser också, men det är ju inte för dessa som ni hamnat på denna bloggen...)
1. Jag har - efter många månaders funderande - skaffat en helt egen dator. En utan Mine-Craft, My Fantastic Park, sportappar och andra distraktioner. En dator som ingen annan använder - den är BARA min. En där jag vet att alla dokument jag lägger in ligger kvar på samma ställe, som är liten, 11 ", så jag kan bära med till jobbet utan att knäcka ryggen, och där jag vet precis hur jag har det, istället för att ha saker på små USB-minnen spridda i olika väskor. Det startade dock mindre bra - maken hämtade ut den och medan resten av familjen tittade på EM-fotboll satte jag mig för att inviga My Precious (Härefter kallad MP). Trycker andäktigt på Power, skärmen tänds lydigt, allt känns nytt och rent....tills jag ser att den är låst. På min mans mailkonto. Det visar sig att han som en överraskning hade startat upp den för att logga in den på trådlösa nätverket, så jag bara skulle kunna starta. Hans fru uppskattade inte den överraskningen, det kändes som någon hade tjuvöppnat min julklapp. Så han fick låsa upp den, och blev sedan uthivad som användare ur datorn. Sedan dess har allt funkat som en räkmacka. Så ikväll har jag suttit och lagt in sticklänkar, Ravelry på Startmenyn, alla favoriter på plats - lättnavigerat i stickningsinternet! (Och för er som oroar er för min man - efter ett par timmar fattade jag hans omtanke och uppskattade det!)
2. Jag har hittat Stickpodden. Vet inte varför det skulle ta sån tid att hitta dit, men nu har jag i alla fall gjort det. Den görs av ett par stickerskor från Kalmar, och det är precis så där småputtrigt mysigt, passionerat och engagerat som bara riktiga sticknördar kan få det! Jag hinner med ett avsnitt på väg till jobbet och ett på väg hem, och det gör de här sista dagarna innan semestern mycket uthärdliga! Någon som verkligen klurar på hur det funkar med stickade mamelucker under kjol på vintern, hur man ska sköta om sina ullplagg och om man kan ta betalt för saker folk ber en sticka. Kan bara föreställa mig hur mycket tid de lägger ned på varje avsnitt! Kan varmt rekommendera en provlyssning - känns som stickcafe, fast det är svårare att kommentera ämnena direkt (fast nu när jag har MP kan jag ju sitta på bussen och kommentera allt eftersom...)

På stickorna just nu:
  • Glesstickad lintröja i plommonlila som jag svalt ska glida omkring i på sommarkvällarna
  • Plommonlila (igen) vantar i nässelgarnet Onion Nettles att matcha min Gnomish Hat i vinter.

Ta hand om er i den svenska sommaren! Jag ansluter snart!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar