tisdag 4 juni 2013

Provlappar - swatchar

Det där med masktäthet...Det ska man ju kolla. Det står överallt, från de enklaste nybörjarböckerna till alla avancerade fair-isle-böcker. Så det gör man ju. Inte...
Man kan ju försöka tänka förnuftigt - gör jag ingen provlapp kommer tröjan sitta som en korv/ett tält/både och... 
Man kan tänka positivt (det står också i böcker att man ska!) - vad roligt det ska bli att se hur det här garnet blir i en provlapp!
Man kan tänka kreativt - Med alla roliga provlappar i olika färger ska jag ordna till det lite chique i en snygg kudde/filt/klänning (jo tjena...)
Eller man kan tänka som de flesta - jag längtar jättemycket efter att få börja med det häringa projektet, kollar masktätheten när jag stickat 10 cm på det...
Jag skulle verkligen gärna vilja ha en matchad samling avancerade provlappar som man kan göra något roligt och vackert av - typ såhär:
(Lånad från http://blueskyalpacas.com/blog/2013/04/interview-with-essentially-felt-studio/ som ett strålande exempel på hur sticklivet borde vara)

Min egen swatchsamling är  en liten, oorganiserad och spretig hög hopkrullade provlappar som inte matchar någonstans och aldrig kommer att bli något vackert. För det är något irriterande över det - att sticka något som man inte kan använda till något...
Min swatchstrategi (se där , ett nytt ord i SAOL) är så här - om jag stickar strumpor - ingen provlapp, blir den för liten för mig passar den nån annan. Om jag stickar tröjor - provlapp om jag inte testat garnet innan - investeringsenergin blir för hög om det blir fel.
Detta innebär att när jag stickat 30 gråa tröjor i olika garner har jag provlappar tillräckligt för en grå kudde. Fattar ni hur lång tid det tar?
Påbörjade mitt första projekt någonsin i lin i går kväll. Stickade en provlapp. Funkade utmärkt i masktäthet. Känner mig redig och förnuftig. Dessutom har jag en plommonlila, glesstickad provlapp till min kudde i lila nyanser om 30 år.


För lite provlappsinspiration:

http://knitty.com/ISSUEspring03/FEATswatchout.html

2 kommentarer:

  1. Jag älskar provlappar! Eller, det vore som om en fisk skulle säga att den älskar vatten. (Vilket den förstås inte skulle göra. Framför allt för att fiskar inte kan tala.)

    Masktäthet? Jorå. Men jag stickar och virkar också provlappar för att
    - lära känna garnet - vill ogärna gifta mig på första dejten
    - försöka begripa krångliga mönster och metoder genom att sticka mig igenom dem
    - räkna ut garnåtgång
    - kläcka nya idéer
    - råda bot på tristess (perfekt paus- och ha-i-fickan-projekt).

    Eftersom mina provlappar pendlar från långa terapitrasor till bisarra test-hälar (plus att jag betraktar dem som klotter i garn) sparar jag dem inte till något större, sammanhängande.

    Däremot använder jag provlappsgarnet igen. Till exempel i sömmar, för att reparera hål och i olika restgarnsprojekt.

    SvaraRadera
  2. Klok du är!! Jag har hittills sett provlappar mest som ett nödvändigt förstadium till nästa projekt, inte bara som ett test och projekt i sig! Gillar tanken. Och jag vill inte heller gifta mig på första daten - haha, snygg liknelse! Tack för inspirationen!

    SvaraRadera