torsdag 15 januari 2015

Koft-KAL del 9. Knappkant

Jobbar träget på med koftan och inser att jag faktiskt har en chans att kunna börja använda den innan 31/1, som är slutdatumet för knitalongen. Det är väldigt kul att se med-KAL-arnas färdiga koftor som börjar checkas in här.
Jag har nu stickat ärmar, och de blir trekvartslånga. Jag gillar den längden, är de längre går jag ofta och drar upp. Så nu när jag har en chans att bestämma själv så...
I går kväll stickade jag första knappkanten - den vänstra. Jag var tvungen att kolla det där med dam-och herrknäppning på tröjor innan jag satte igång, och jag vet inte hur viktigt det är med det, men min mormor tyckte det var mycket viktigt när hon levde, ja, på gränsen till skandalöst att en dam bär en kofta med herrknäppning. I alla fall, alla mina köpekoftor hade knapparna på vänster sida och knapphålen på höger, så då antar jag att det är den officiella damknäppningen och gör mormor glad om hon ser mig.
Knappar har jag också valt. Min bästa lokala knappaffär hade inventering denna veckan, och det orkar jag inte vänta på , så jag gick till en närbelägen tygaffär som hade alldeles tillräckligt att fundera över. Jag hade en tydlig bild i huvudet, en liten, matt silverfärgad gärna med lite keltiskt inslag typ flätor och rankor på. Men njaee, jag hann både över pärlemorknappar och småblommiga turkosa plastknappar innan jag bestämde mig för en liten, matt bronsfärgad slät knapp utan minsta dekorationer. Så här ser det ut:

Tolv små bronsknappar blir det!
 
 
Nu - den sista knappkanten med knapphålen och sedan börjar det närma sig på riktigt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar