tisdag 3 september 2013

Veolias mormorsruta

Jag har kanske nämnt att jag är en pendlare. 40 min x2 varje arbetsdag sitter jag på tåg eller buss. Mestadels stickande.
Denna dag hade jag dock glömt stickpåsen hemma. Kändes tomt och slöseri med tid och tråkigt för mina rastlösa fingrar. Som tur var hade jag ett nystan lila bomullsgarn och en virknål liggande i botten på jobbväskan - hur länge det legat där och varför är oklart.
Just denna dag skulle jag åka Veoliatåg. Tyvärr hade jag missat att det var banarbete på gång, och istället gick en ersättningsbuss. Det innebar en lite längre hemresa än tänkt. Jag sände en tacksamhetens tanke till min tankspriddhet som hade låtit nystanet och virknålen ligga kvar...
Så under vägen hem improviserad jag ihop en mormorsruta av lite mer otraditionell art, och den får förstås sitt namn efter grunden till dess uppkomst...
Tror det kan bli bra när man virkar ihop några stycken.
Jag har aldrig hittat på ett virkmönster förut från start till mål, de jag har gjort har ju liksom grundat sig i mer traditionella mormorsrutor. Mönstret finns här, och om ni virkar det och hittar något fullkomligt oförståeligt - skicka mig en kommentar eller PM på Ravelry, så ska jag förtydliga mig!
Håll till godo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar