tisdag 3 februari 2015

Tur i KAL

När jag gick med i den här Koft-KALen från StickaMera och Dödergök i november såg jag fram emot att sticka en kofta utan mönster som passar mig och tillsammans med andra kunna hjälpas åt med problem och finurligheter under vägen. Nu när den är avslutad hade jag dessutom den otroliga turen att vinna ett fint pris i utlottningen - ett fårskinn från Ostbiten - vilket kändes som en osannolikt fin bonus! Jag såg det igår kväll och det räddade min dag som tidigare varit lite haltande med högt tempo på jobbet och sjuka barn. Ser mycket fram emot det postpaketet!!
Annars fortsätter jag med min andra Dödergök-kofta, och det känns som denna går lite långsammare?? På grund av ränderna kom jag inte på något smart sätt att lägga in förkortade varv i nacken för att höja upp den lite, så denna blir lika hög i fram som i bak upptill. Så här ser den ut just nu:

Min pendlingsstickning just nu är Pucker som jag tidigare nämnt, men där börjar jag nu närma mig andra tån. Helt galna!! Alla som sett dem har stirrat, dragit och klämt på dem, och en kollega på jobbet tog resolut mönstret och gick till kopieringsmaskinen - "De där måste jag prova, det går inte annat!". Bilder kommer när de är färdiga, men varnar redan nu för att de är krampframkallande...
När de är klara ska jag sticka ett par vantar till en tjej som strax tar en stor examen - har inte detaljerna klara men tänkte för en gångs skull utnyttja det jag tidigare satt upp i min favoritlista på Ravelry. Kanske blir det dessa, Quaternity av Rose Hiver, som jag inte stickat något av förut. Skapligt maxade i mönstret, men med en försiktig färgsättning blir det nog fint! Hon gillar grönt...
 
Idag rekommenderar jag - förutom mjuka fårskinn - fruktjuice. Jag har inte fancy råsaftcentrifuger eller så - men det blir säkert ännu bättre. Jag har en fin, enkel stavmixer sedan ungarnas palsternackspureer. Sedan blandar jag det som ligger hemma och håller på att bli för gammalt. Favoriten vintertid är 1 apelsin, 1 morot och lite färsk ingefära. Häll på lite koncentrerad apelsinjuice och vatten och mixa.
Idag blev det denna:

1 apelsin, 1 morot, två skedar frysta blåbär, lite ingefära och ett halvt äpple som ungarna inte orkade äta upp. Ett glas direkt och två småflaskor i kylen att ta till vid behov. Sitter fint!
Ta hand om er och håll er friska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar